zondag 5 december 2010

Aftrap Tweede conferentie dag 3 december 2010

Over de eerste conferentiedag komen nog meer berichten. De aftrap van de tweede conferentiedag gaf een gevoel van urgentie. Josh Bersin schetste vanuit zijn beleving in Silicon Valley dat er een hoop werk aan de winkel is. Techneuten zijn in California eigenlijk niet meer te krijgen. Er zijn fundamentele veranderingen aan de gang. De 'struggle for talent' is in volle gang. Als je je realiseert dat een techneut die al 20 jaar bij de oliemaatschappij BP werkt en overstapt naar Chevron niet zo maar ingezet kan worden, maar 5-7 jaar nodig heeft om alle procedures, werkwijzes , technische zaken onder de knie te krijgen. Als je je realiseert dat dankzij demografische ontwikkelingen de baby boomers een flink gat achterlaten, dan moet de leercurve in een onderneming veel steiler worden. Maar dat vereist een 'High impact learning Culture'. Uit onderzoek blijkt onomstotelijk dat een 'leercultuur' bedrijven een enorme voorsprong geven op hun concurrenten. Uit onderzoek blijkt ook dat het echte leren informeel is, dat training on the job effectiever is dan mensen naar trainingen sturen. Dat het meest geleerd wordt van, collega's, experts in het veld, bazen en coaches. Deze informele leerervaringen voegen meer waarde toe.
Het gaat om continu leren. Daarom moet er een omgeving zijn waarin iedereeen van elkaar kan leren, met min of meer directe toegang tot experts per mail, per telefoon, live, per webcam. Dit vereist een cultuur verandering. Dit vereist ook dat er geluisterd wordt naar slecht nieuws, klachten over wat dan ook, terecht of onterecht. Niet luisteren levert blinde vlekken op die vergaande gevolgend kunnen hebben voor de organisatie. Er is een noodzaak, informeel leren moet beloond worden en dit gaat niet ten koste van productie! Dus leiderschap is cruciaal voor het succes van 'continu leren'. Bersin &Associates hebben onderzoek gedaan naar de '40  Best Practices for Creating an Empowered Enterprise":

  1. Vertrouwen is heel erg belangrijk, leren van fouten, kritiek kunnen hebben
  2. Erkennen van de toegevoegde waarde van leren voor het bedrijf
  3. Delen van Kennis, video, audio, wat dan ook
  4. Empowerment, o.a. hoe worden beslissingen genomen in de organisatie. Dat is bij grote organisaties vaak niet duidelijk
  5. Ondersteuning van het continu leren, er moet een methodologie zijn voor het gebruik van wiki's blogs etc. 
  6. Reflectie aanmoedigen 
Zie ook " High impact culture 2010"
Mooi voorbeeld: Geef medewerkers camera's en laat ze allerlei situaties filmen waar wat mee is, uploaden naar Youtube. Dit levert enorme besparingen op als deze situaties opgelost worden. Medewerkers komen, omdat het niet anoniem is, met echt belangrijke zaken is de ervaring. 
De conclusie die ik trek is dat het onderwijs als lerende organsiatie een flinke stap vooruit moet doen in het opleiden en trainen van lesgevenden en eigenlijk en voorbeeld functie zou moeten hebben waar bedrijven zich aan kunnen optrekken. Uit veel opmerkingen tijdens de Educa Berlijn blijkt dat onderwijsorganisaties maar moeilijk afscheid kunnen nemen van het Gutenberg model en er een flinke cultuurverandering nodig is in de veelbelovende resultaten van E-leraning in een 'High impact learning omgeving'.

1 opmerking:

  1. Dit heeft mede te maken met waarom ik zo'n voorstander van duaal onderwijs ben!

    BeantwoordenVerwijderen